Wednesday, February 9, 2011

Tips kawal makan snack berlebihan.

 Yeaahaa!!dah hbs exam 4 this week.boleh merapu kat blog dah! =D (oke,assgnmnt belambak lambak lambak lambak lambak tak sedar diri.ptg ni ada discussion, ada parenting class, jumpe prospect lagi. free la sgt kan. -_-')

okeh, mari kite berbalik kepada tujuan sebenar. korang ske nguyah2, munching2, binge eating tak? smbl tgk tv channel 711 astro, fav sit-com korang?


dalam kelas??

time tgh study ke?time stay up ke?

ske tak ske tak? emm ramai gak yg aku nmpk mengangguk ni..oke,di sini saya ingin sertakan, beberapa tips utk menahan diri dari makan snek2 yg boleh buat kita secara tak langsung put extra calories in our tummy! lagi2 time tgh berdiet..ble that awful feeling nak pegi dapur bukak peti ais tu, actually boleh wreck your diet tau. kadg2 boleh la, hari2 tarak boleh la oke sayang2 ku? biasa la tu, kadang kite rasa nak mkn bende high calories mcm berger, choc, cakes, kan..boleh je amik, tp kene sedar diri la bile dah terlebih and terselalu tu..jgn amik over2 dos..heh

First things first! the most important thing is to take breakfast,lunch and dinner! tolong jgn ngade2 nak skip meals, pastu nnt craving 4 something, gi kiosk, beli roti cream, crackers. hari2 mcm tu teruk la..better if kita amik normal meal and plan a healthy snacking. skipping nutritious food will make u uncomfortably hungry!!!
ni cth ape yg jadi if tak breakfast (gmbr ke 2). sori tak jumpe chart lain.jumpe herbalife punye je.


Secondly, plz2 tahan diri, avoid yourself from buying unhealthy snacks selalu sgt. Actually bnyk healthy foods u can get at the super market nowadys. maggi pon dah ada yg tambah vit (err, cth tak baik .=p)
oke, maybe its a lil bit expensive, but hello, where can u get good things for cheap price right?

hmm, cth snacking yg sihat mcm mixed fruit ke, yougurt, salad tak yah excessive mayonnaise kalau nak letak mayonnaise(campur raw almonds, kismis pon boleh), oats, sunsweet prune, baby carrots(sedap woo), cellery ngan tuna, fat free pudding, etc lah, korang pndi2 cari nnt k.

Ada jugak tips yg kate, bakar scented candles. aku tak tahu kebenaran nye, aku taknah try la plak tapi korang try la kalau nak tau.=p

And, instead of eating snacks, try to drink water. sometimes, when our body needs water, we mistakenly thought we need food. Ni aku baca jgk, minum herbal tea, campur honey sikit. bagi yg amik tea herbalife jgn campur madu yeh!takyah nak ngade2.haha so,try minum air bnyk2 sikit dulu, then pikir blk, nak snacking ke lagi?

Pastu, tgn ni,korang kuis2 la ape2..main puzzle ke, menjahit ke, basuh baju lipat baju ke, yg penting tgn tu jgn gatal pi kat locker nak amik mknn. hah, korang try bukak laptop bukak facebuk, tulis blog, main game, mesti hanyut tak ingt dah nak mengunyah crackers.heh kesimpulannye utk larikan pemikiran drpd fikir "aku nak makan, aku nak makan, aku nak makan jugak!!"
Jauhkan stok2 makanan dari sofa nak tgk tv. ni tak,tepi sofa konpem ada meja kecik tok letak kerepek la, keropok la, grg pisang la..so letak sume tu kat dapur. paling safe, takyah beli. hahaha bile kempunan je beli. =p takpon, tgk tv, pegang segelas air masak..=)

Next, gosok gigi after meal. sbb ada aku baca ni, die kate boleh elakkan kita makan dalam masa 1 jam berikutnye..hmm tips bagus!mulut pon bersih! 

An important question you should ask yourself "hmm, patut ke aku makan keropok ni ar? betul ke aku lapar?ke saje nak makan?" paling best if ngadap cermin time ni n  tanya diri sendiri..boleh tmbh lagi satu soalan "nnt, sanggup ke aku terima padah nye?" hehe tp jgn over2 plak nnt ada body image problem pulak. oke? ni just utk membantu dari elak diri if tak perlu makan, jgn mkn. mkn tu kene?ha, kene ape? bersederhana..

Kalau rajin, usha dulu nutrition content paket chikidies2 yg korang ske makan b4 bukak packet tu..cube kira kalau everyday makan, brp bnyk kalorie korang tambah dlm seminggu. sebulan? setahun? haa..itulah juga fungsi ada nutrition content kat foods. utk pengguna tahu info dlm mknn tu. jd gunalah sebaik2 nya..=)

hmm,tu je lah kot tips yg dapat aku kongsi..
harap korang dapat menjaga diri dr overweight dan obesity.
makan bile perlu.

tengs 4 reading. love.<3

No comments:

Post a Comment